Varför byta järnklubbor?

Allt om golfutrustning, från drivers med space age technology till hemsvarvade peggar.
Toppspinn

Varför byta järnklubbor?

Inlägg av Toppspinn » tis 23 dec 2014, 23:19

Tjaa, har 2 set gamla Wilson, byter bara grepp! Wilson RM smidda.
Iron 1 2 3 4 5 6 7 8 9 PW W2 GW SW S2 S3 LW
Loft(°) 17 19 21 24 27 31 35 39 43 47 - - 55 - - -
Lie(°) 58 59 60 61 62 62.5 63 64 64.5 65 - - 65 - - -
Length(") 40 39.5 39 38.5 38 37.5 37 36.5 36 35.5 - - 35.5 - -

Klubborna levererar samma längd nu som för 10 år sedan. Visst, slår lite kortare än de flesta med
nya klubbor, men det beror väl på att de har annat loft? Eller på min ålder?
Men, jag slår fortfarande 155-160m med J5, så? Varför byta?
De jag byter ut är 52gr,56gr och 60gr. De slits, inte de övriga?
(Drivers bytes ibland.)

Egon

Re: Varför byta järnklubbor?

Inlägg av Egon » ons 24 dec 2014, 00:38

Man byter för att man vill och/eller för att man saknar något.
Ibland så tror man felaktigt att man har allt man behöver och sen tror man naturligtvis också att gräset alltid är grönare...

Rent krasst så duger 155-160m med j5 rätt bra men med tanke på de klubbor du har så finns det rätt mycket mer att hämta i nyare klubbor. Loft är värdsliga saker men en optimering av bollbana och spinn kan ge 20m till med din j5. Eftersom "slå långt med j5" inte har ett egenvärde i sig, så får man se till det totala istället. Tänk dig att du når lika långt med j7 ist.f j5! Med rätt bollbana i bakfickan så är det "alltid" bättre precision i en j7 än en j5.

Egon

Jornhona

Inlägg av Jornhona » ons 24 dec 2014, 01:04

Spela du vidare med gott samvete TS. Mina Macgregorblad från 60-talet har samma bollbana som moderna cb. Det är bara att det står ett annat nummer på sulan. :)
Glädjen med nya klubbor falnar rätt fort när man märker att man inte vunnit nåt på bytet. Fattigare blir man ju garanterat,rena fantasipriser på nya järnset.

Egon

Inlägg av Egon » ons 24 dec 2014, 02:15

Jornhona skrev:Spela du vidare med gott samvete TS. Mina Macgregorblad från 60-talet har samma bollbana som moderna cb. Det är bara att det står ett annat nummer på sulan. :)
Glädjen med nya klubbor falnar rätt fort när man märker att man inte vunnit nåt på bytet. Fattigare blir man ju garanterat,rena fantasipriser på nya järnset.
Filosofiskt sett så håller jag med!
Grejen är ju bara den att man bör förstå vad som ger vad, innan man slänger ur sig saker. Det blir iaf. mer trovärdigt om man kan relatera och argumentera korrekt.
Förstå mig rätt.. du har fel! :D

Bollbana kommer av sving, svinghastighet och samverkan mellan launch-angle och spinn. VCoG ger launch-angle och det innebär att du spinner upp bollen på rätt bollbana. Det här är ok om det inte finns bättre metoder OCH så länge du inte träffar sweetspot 99 ggr av 100 och/eller slår din j5 200m med drop-stop.. så finns det det.
Om din sving med dina McGregor presterar en bra bollbana så finns det alltså rätt mycket mer att få ut ur en ny konstruktion. Då menar jag inte enbart längd eller byte av siffror på huvudet utan det enda man behöver ha koll på är hur konsekvent man slår en viss slaglängd.

Givet att bollbanan är lika och att bollen stannar inom ett rimligt avstånd från nedslag... så tjänar man på:
# slå längre med ett kortare skaft och större huvud.
# slå med mindre spinn
# ha en snällare konstruktion avs. längdavvikelse vid miss av sweetspot

Allt har naturligtvis en gräns och det finns, naturligtvis, även en inom själva järnsetet för när VCoG bör övergå till att ha huvudbördan för lyftkraften/bollbanan vs spinn. Det blir liksom bara löjligt, och naturligtvis sämre för spelet, om man spinner tillbaka bollar metervis med de korta järnen. Samtidigt bör man kanske inte eftersträva att slå 140m med en 45-47' pw.

Egon
Egon

Nils77

Inlägg av Nils77 » tor 25 dec 2014, 20:43

Vissa trivs med sitt furukök från -79 andra förnyar sitt kök.
Samma med det mesta, man skapar sina behov.
Nya klubbor hamnar i samma fack.
Reason is and ought only to be the slave of the passions.
D. Hume

Toppspinn

Inlägg av Toppspinn » tor 22 jan 2015, 20:41

Tjaa,
"köket från 60-talet, med mörka luckor skall renoveras snart!

Egon,
Slår för högt idag tror jag? J5 hoppar max 1m på 14:e greenen på Frösåker.
Vad händer om jag bockar om det ena setet 2grader eller mer?

Min hastighet med Driver har uppmätts till 102 av M Evenson.

Egon

Inlägg av Egon » fre 23 jan 2015, 08:59

Toppspinn skrev:Tjaa,
"köket från 60-talet, med mörka luckor skall renoveras snart!

Egon,
Slår för högt idag tror jag? J5 hoppar max 1m på 14:e greenen på Frösåker.
Vad händer om jag bockar om det ena setet 2grader eller mer?

Min hastighet med Driver har uppmätts till 102 av M Evenson.
Du får lägre bollbana...

Tycker du att bollbanan är för hög så är den det. Om den sen är så hög att du tappar längd, är en annan fråga. Den kan du bara besvara själv och svaret får du om du bockar om.

Din beskrivning på hur j5 stannar är, i sig, en ointressant kommentar. Det finurliga iom utvecklingen är att man kan få till spinniga låga slag eller flata ospinniga höga slag. Det är det som man sen kan profitera på i sitt spel.

Proffsen har inga problem med att variera slagen högt eller lågt men vi "dödliga" är i princip förpassade till den bollbana som bladets konstruktion/svinghastighet ger och några av oss bemästrar även låga slag. Höga slag är det sämre med och ju högre upp på hcp.skalan man tittar desto svårare är det.
Ergo... man bör anpassa så att bollbanan blir så hög som möjligt utan att tappa alltför mycket längd.

Långt svar men till slut så...
Du ska nog vara rätt nöjd med en hög bollbana på j5. Du är säkert en av dom som kan slå den lågt om du vill.

Egon

Toppspinn

Inlägg av Toppspinn » fre 23 jan 2015, 18:28

Tjaa,
Ja Egon, kan slå en J5 lägre och längre om jag vill.
Men skall bocka om det ena setet, för att se om det gör skillnad på längd.
Det gör det troligen.
Provade för c:a 7 år sedan Wilson Fatshaft, J7 gick lika långt som min J5?
Så det beror väl på vinkeln?

Egon

Inlägg av Egon » fre 23 jan 2015, 19:10

Toppspinn skrev:Tjaa,
Ja Egon, kan slå en J5 lägre och längre om jag vill.
Men skall bocka om det ena setet, för att se om det gör skillnad på längd.
Det gör det troligen.
Provade för c:a 7 år sedan Wilson Fatshaft, J7 gick lika långt som min J5?
Så det beror väl på vinkeln?
Japp, och wilson var tidiga med lägre loft trots att de inte hade CoG att backa upp det med för medelhcp. Får hårdslående spelare så var/är det ju inget ovanligt med lägre loft oavsett CoG.
Om jag inte minns fel så hade väl Mickelson's titleist (731pm) ett utgångsläge med pw på 45' ... på hyllset. Inget superförlåtande set och Mickelson plockade nog ner loften lite till i sina gamers.

Egon

Hofnar

Inlägg av Hofnar » fre 23 jan 2015, 23:19

Nu blir jag förvirrad. Ger lägre loft längre slag?

enputt

Inlägg av enputt » fre 23 jan 2015, 23:57

Nu snurrar Egon precis som stormen som drog in, bullshit :D

enputt

Inlägg av enputt » lör 24 jan 2015, 00:03

Egon skrev:Man byter för att man vill och/eller för att man saknar något.
Ibland så tror man felaktigt att man har allt man behöver och sen tror man naturligtvis också att gräset alltid är grönare...

Rent krasst så duger 155-160m med j5 rätt bra men med tanke på de klubbor du har så finns det rätt mycket mer att hämta i nyare klubbor. Loft är värdsliga saker men en optimering av bollbana och spinn kan ge 20m till med din j5. Eftersom "slå långt med j5" inte har ett egenvärde i sig, så får man se till det totala istället. Tänk dig att du når lika långt med j7 ist.f j5! Med rätt bollbana i bakfickan så är det "alltid" bättre precision i en j7 än en j5.

Egon
För att ligga på 175-180m med en j5 så skall du ligga på 260-280m med driver då ligger man på 170-178 mph i boll hastighet, drömmar för 98% av golfarna.
Här har du snitt längder på touren. j-5 ca 162m vilket innebär 156-168m så det är hur bra som helst om en amatör ligger i närheten.
Average Carry Per Club dra av 10 % så har du meter.

article on the Swingman Golf website listed the average carry (the distance a ball travels in the air) of each club used by PGA Tour players over the previous four years. The statistics are based on the PGA Tour’s Shotlink system, which tracks each shot played on the tour. The average shot hit with a driver carried 260 yards and traveled a total of 287.3 yards, including the roll. An average 3-wood shot carried 238 yards and the average 5-wood carried 223 yards. The typical carry for a 3-iron shot was 203 yards; for a 4-iron 189; for a 5-iron 181; for a 6-iron 169; for a 7-iron 160; for an 8-iron 149; and for a 9-iron 136. The average PGA Tour pitching wedge shot carried 122 yards.

matteasdf

Inlägg av matteasdf » lör 24 jan 2015, 10:29

enputt skrev:

Egon
För att ligga på 175-180m med en j5 så skall du ligga på 260-280m med driver då ligger man på 170-178 mph i boll hastighet, drömmar för 98% av golfarna.
Här har du snitt längder på touren. j-5 ca 162m vilket innebär 156-168m så det är hur bra som helst om en amatör ligger i närheten.

article on the Swingman Golf website listed the average carry (the distance a ball travels in the air) of each club used by PGA Tour players over the previous four years. The statistics are based on the PGA Tour’s Shotlink system, which tracks each shot played on the tour. The average shot hit with a driver carried 260 yards and traveled a total of 287.3 yards, including the roll. An average 3-wood shot carried 238 yards and the average 5-wood carried 223 yards. The typical carry for a 3-iron shot was 203 yards; for a 4-iron 189; for a 5-iron 181; for a 6-iron 169; for a 7-iron 160; for an 8-iron 149; and for a 9-iron 136. The average PGA Tour pitching wedge shot carried 122 yards.
Bild

matteasdf

Inlägg av matteasdf » lör 24 jan 2015, 10:30

Blir nåt vajsing när jag klistrade in bilden, här är en länk: http://s10.postimg.org/z9b7b6t1l/TM2013_Stats.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Egon

Inlägg av Egon » lör 24 jan 2015, 11:28

enputt skrev:

Egon

Hehe, ja 122yards med en pw vore ju en dröm, eller?
isf. lever jag min dröm och har ändå insett att jag slår på tok för kort med mina järn. Nu är de inte nyaste xr eller xhot2, men med dem så j-lar kan touren ta sig i röva. Nu är det ju (o)turligt så att längd spelar föga roll om man förlorar i kontroll, så jag får nog harva på med hcp4 och vara nöjd med att vissa tror att jag är bättre än pga-touren i längdsnitt med järn. :D

Egon

enputt

Inlägg av enputt » lör 24 jan 2015, 11:30

Slår man 155-160 m carry med en j5 som amatör på ett forum skall man vara helt nöjd. Alltså 170-180yards,då behöver du inte så många wedgar.
Skulle tippa att det är 2-5% av golfarna i Sverige som ligger på dessa längder och längre. Sen finns det väl fler som har slagit det någon gång per år i gynnsamma temperaturer och superträffar. Nu pratar jag carry inte var bollen slutar rulla. Har du 250 m carry på drivern då kan man lägga på 7-10 m på j5.
På en normal klubb med 800-900 medlemmar så brukar det finnas mellan 3-10 som har +240m carry. Men det finns säkert 30-40 som tror att de har dessa längder. :)

Hofnar

Inlägg av Hofnar » lör 24 jan 2015, 11:39

Hogan och Palmer slog 100 meter med sina järnnior. Det gör jag också. Carry. Räckte det för dem så räcker det för mig. Att slå 250 meter eller längre från tee intresserar mig inte och inte heller tänker jag börja träda marklyft och annat för att bli starkare. Inte för att spela golf i alla fall. Golfen ser jag fortfarande som ett spel snarare än som någon slags friidrottsgren. Vilket den dessvärre utvecklats till.

Ahl

Inlägg av Ahl » lör 24 jan 2015, 11:41

Ja utveckling är fruktansvärt. Tänk om golfen kunde stannat som den var på 50-talet, då hade inte det här forumet existerat.

Egon

Inlägg av Egon » lör 24 jan 2015, 11:42

Hofnar skrev:Nu blir jag förvirrad. Ger lägre loft längre slag?
Dags för farbror att ringa hemtjänsten kanske. Förvirring, dåligt korttidsminne och tendenser till att diskutera som en 8:åring är inte att leka med. ;)

Ja ändring till starkare/svagare loft ger längre slag OM bollbanan är för hög/låg.
Enkelt va?
Skillnaden är väldigt belysande i Woods där ändringar så lite som 1-2' kan göra många meter i Carry och rull.

Egon

Hofnar

Inlägg av Hofnar » lör 24 jan 2015, 11:45

Egon skrev:Skillnaden är väldigt belysande i Woods där ändringar så lite som 1-2' kan göra många meter i Carry och rull.
Är det inte Toppspinns klubbor vi snackar om. (Jag har spelat med honom.)

Egon

Inlägg av Egon » lör 24 jan 2015, 11:47

Hofnar skrev:Hogan och Palmer slog 100 meter med sina järnnior. Det gör jag också. Carry. Räckte det för dem så räcker det för mig. Att slå 250 meter eller längre från tee intresserar mig inte och inte heller tänker jag börja träda marklyft och annat för att bli starkare. Inte för att spela golf i alla fall. Golfen ser jag fortfarande som ett spel snarare än som någon slags friidrottsgren. Vilket den dessvärre utvecklats till.
Jag kan respektera den inställningen och det är synd att du inte verkar kunna göra detsamma.
Golf handlar om att slå på en boll och få den i hål på så få slag som möjligt!
Vissa nöjer sig med första hälften av det uttalandet.... Fine.

Egon

punchfade

Inlägg av punchfade » lör 24 jan 2015, 11:58

Hofnar skrev:Hogan och Palmer slog 100 meter med sina järnnior. Det gör jag också. Carry. Räckte det för dem så räcker det för mig. Att slå 250 meter eller längre från tee intresserar mig inte och inte heller tänker jag börja träda marklyft och annat för att bli starkare. Inte för att spela golf i alla fall. Golfen ser jag fortfarande som ett spel snarare än som någon slags friidrottsgren. Vilket den dessvärre utvecklats till.
Misstänker att de spelade på banor som var kortare än vad dagens PGA-banor är. 100m med j9 räcker såklart för att ta sig runt en svensk bana ifrån gul tee (i det flesta fallen) men jag tror inte att man vinner några Majors med en sådan slaglängd på dagens tour.
Hio: 2
Albatross: 1

Egon

Inlägg av Egon » lör 24 jan 2015, 12:27

enputt skrev:Slår man 155-160 m carry med en j5 som amatör på ett forum skall man vara helt nöjd. Alltså 170-180yards,då behöver du inte så många wedgar.
Skulle tippa att det är 2-5% av golfarna i Sverige som ligger på dessa längder och längre. Sen finns det väl fler som har slagit det någon gång per år i gynnsamma temperaturer och superträffar. Nu pratar jag carry inte var bollen slutar rulla. Har du 250 m carry på drivern då kan man lägga på 7-10 m på j5.
På en normal klubb med 800-900 medlemmar så brukar det finnas mellan 3-10 som har +240m carry. Men det finns säkert 30-40 som tror att de har dessa längder. :)
Aah... du gör kopplingen att Carry på j5 är direkt översättningsbart till klubbhastighet och längd med driver!
Då fattar jag dina smått "okunniga" kommentarer.

Sista tidens postningar på delforumet har ju inbegripet denna frågeställning och jag älskar det.
Tack, Hofnar, Jornhona och alla andra.

Nåja, att slå en j5 med Max Carry är inte viktigt för alla... men OM det är näst-näst sista järnet, så kan det vara det.
Jag gör om din frågeställning till att innefatta en j7 (hoppas det går bra) eftersom den ligger bättre i ett modernt set avs. behov av carry.

Enl. dina siffror så skulle man vara själaglad för en Carry motsvarande 155-160m med j5 och det ger, give or take, 135-140m Carry med j7.
Jodåsåatt....

Egon

Egon

Inlägg av Egon » lör 24 jan 2015, 12:43

Hofnar skrev:
Egon skrev:Skillnaden är väldigt belysande i Woods där ändringar så lite som 1-2' kan göra många meter i Carry och rull.
Är det inte Toppspinns klubbor vi snackar om. (Jag har spelat med honom.)
:D
Det tog en stund... Du vet, mobiler har auto-stavning... Läs, all teknologi är inte perfekt.

Toppspinn vill ändra loft för att få ner bollbanan.. Det är bara han som vet om den aktuella bollbanan är för hög.
2' starkare loft lär ge en något lägre bollbana men det är omöjligt att säga om det ger längre eller kortare carry. 2' är i sammanhanget inte mycket (därav kommentaren om woods).

Oavsett vad man tycker om utveckling så finns det alltid en orsak att titta på individuella optimala loft.
http://www.golfwrx.com/143743/iron-loft ... -distance/

Egon

Toppspinn

Inlägg av Toppspinn » mån 26 jan 2015, 21:25

Tjaa,
jag vet att min bollbana blir lite lägre, och 1grad ger 5m längre i motvind,
på en J8.Har ju Hål 11, och hål 14 utanför huset, två korthål.
Det ena i medvind, då blir det andra motvind.
Så min undran om jag bockar till dagens klubbstandard 2 grader mindre,
vad ger det i meter, på en J5?
Eller om det är vindstilla i meter på en J5?'
Det här är svårt, upp till 7-8m/s motvind, slog jag J7 på 120m på 11:an Frös.
Tidigare räckte en J8, men den var 1 grad fel.7Till pinnen mitt på skall väl tilllägas.

Och till "Hof", skall väl tillägga att jag har aldrig känt mig riktigt "bekväm"
vid de flesta sammankomster jag deltagit i. Vet inte varför?
Men det beror bara på mig!

Skriv svar